Potencjał technologii HMES
Zwieńczeniem ostatnich czterech lat analiz, badań i prac konstrukcyjnych autora projektu (wynalazcy) jest fizyczny model mikro-siłowni HMES – napędzanej energią spalania wodoru w tlenie. To taki rodzaj dokonania, jaki raczej nie wydarza się często, albowiem opiera się na zgoła odmiennych regułach wyznaczających kierunki poszukiwań zmierzających do skonstruowania nowoczesnej i wysoko-sprawnej maszyny…
Mikro-siłownia HMES jest hybrydą silnika zasilanego wodorem wraz z odwracalnym zespołem elektromaszynowym, której zastosowanie w realiach energetyki i motoryzacji może przynieść wymierne korzyści. Ważnym atutem będzie bezawaryjność i trwałość.
Cechy technologii HMES:
Konstrukcja jest w pełni skalowalna. Projekt uwzględnia budowę mikro-siłowni w przedziale mocy od 100kVA do 25MVA. Szerokie spektrum zastosowania przejawia się w małych jednostkach służących zasilaniu niewielkich obiektów gospodarczych lub osiedli domów jednorodzinnych aż po bloki elektroenergetyczne w elektrowniach (elektrociepłowniach) wraz ze stacjami buforującymi na farmach wiatrowych
i fotowoltaicznych. Praca urządzeń nie wymaga jakiejkolwiek obsługi (bez względu na skalę). Produkcja przemysłowa siłowni nie nastręcza istotnych problemów technologicznych (przy właściwie zaplanowanych procesach wytwórczych). Modułowy rodzaj konstrukcji HMES to szczególna cecha definiująca procesy integracyjne z infrastrukturą sieci elektroenergetycznych i upraszczająca szereg zadań w obszarze usług instalacyjnych. Urządzenia są zaprojektowane do zabudowy w specjalnych kontenerach. Koszty wytworzenia (z uwzględnieniem skalowalności) są co najmniej 50% niższe od typowych urządzeń. W pracach projektowych założono "wariant" HMES dla zastosowań transportowych. Niewielkim kosztem można przystosować mikro-siłownię do napędu pojazdu zarówno w postaci hybrydy elektrycznej, jak i układu mechanicznego - napędzającego wprost koła pojazdu.
Zarówno w sferze elektroenergetyki jak i motoryzacji - wynalazek wpłynie na obniżenie poziomu szkodliwych dla środowiska zanieczyszczeń dwutlenkiem węgla wraz tlenkami azotu. Zasilanie silnika wodorem - eliminuje w 100% wszelką niepożądaną emisję ponieważ jedynym produktem ubocznym pracy jest ciepło, które z powodzeniem może być wykorzystane do ogrzewania lub w bardziej rozbudowanych instalacjach stanowić dodatkowe źródło energii do wytwarzania wodoru z tlenem. W jednym z wariantów projektu przewidziano obudowanie "gorącej części" korpusu silnika konwerterem ciepło-energia, który będzie napędzać odrębną prądnicę zasilającą autonomiczny elektrolizer...